Thijs in het nieuw … het vervolg

21 nov

Of we misschien mee wilden doen met Recykleren 2013? mailde Boomie. Ik aarzelde even, maar mailde al snel een enthousiaste ‘ja!’.
Ik ben geen recykleer-queen, maar ’t heeft me in ’t verleden toch al leuke dingen opgeleverd. Ik houd dan ook mijn oogjes goed open in de Kringwinkel en op rommelmarkten. Vroeger zocht ik alleen naar mooie retroprints. Tegenwoordig kijk ik ook naar basics: vaak effen stoffen, maar van een mooie kwaliteit. En het meest blij ben ik als de vorige eigenaar maat XXL had!

Voor dit project grabbelde ik een broek mee in maat 42, gigantisch voor mijn tengere 6-jarige. Grijs, een kleur waar ik amper naar grijp, maar een mooie dikke tricot met wat structuur. foto2

Thijs had er zijn bedenkingen bij, maar aangevuld met een te klein geworden vestje en een goed patroon, viel dat reuze mee.

IMG_3597

Het leuke aan recykleren is dat er tijdens het maken nog allerlei ideeën opborrelen. Anders houd ik me meestal braaf aan het patroon, maar bij recykleren dwingt het materiaal je soms tot doordenken. Ook nu weer. Ik kreeg mijn patroondelen uit de broek, maar alleen als ik de broekspijpen iets smaller tekende. Voor de tailleband schoot er niet genoeg stof over, ook al leek de kringwinkelbroek zo gigantisch. Ik dacht eerst aan een tailleband uit het vestje, maar die spons rekte te fel. Dus dook ik in de stoffenkast en diepte nog een restje rode boordstof op. Dat paste wel.

IMG_3565
Vervolgens bleek er nog rood garen op mijn overlock te staan, wat me op het idee bracht om de knielappen en de achterzak met rood af te boorden.
Een volgend idee was om de zijnaden zichtbaar aan mekaar te locken. De gelockte naad streek ik plat en ik naaide hem door met rood garen. Zo lijkt het alsof er een coverlocksteek op de zijnaad zit.

IMG_3545

Bij het passen bleek dat ik de broek aan de heupen nog wat moest innemen. Dat is natuurlijk miserie met die overlocksteek aan de buitenkant. Ik loste het zo proper mogelijk op, maar bij een volgende tricotbroek versmal ik de heupen meteen.

IMG_3564

Thijs is tevreden met zijn comfortabele broek. En ik ook!

IMG_3569

Bedankt Boomie om me uit te dagen! Er ligt al een volgend recykleerproject klaar.

15 Reacties to “Thijs in het nieuw … het vervolg”

  1. Debora Sluijs 21 november 2013 bij 19:01 #

    Zeer inventief en mooi gerecycleerd!
    🙂

  2. JoChapeau 21 november 2013 bij 20:06 #

    Vooral uw coverlock-lijkende overlocksteek aan de zijnaad vind ik schitterend ! Om te onthouden !

    • With Love - by Eva 21 november 2013 bij 23:07 #

      Ik dacht: die An heeft zich een coverlock gekocht. Niet dus. Enkel een te grote broek en een klosje rood garen. Hoera voor de inventiviteit!

  3. Nele84 21 november 2013 bij 23:07 #

    Wauw! Ik kan me heel goed voorstellen dat het kind content is want het ziet er een zalige broek uit!

  4. MultiVroon 21 november 2013 bij 23:36 #

    Gaaf zeg!! Ik laat me ook wel eens zo leiden door wat er “gebeurt”, grappig dus om je verhaal te lezen.

    Zoals bij deze “gekke broekjes“.

  5. lies 21 november 2013 bij 23:40 #

    je verwoordt het weer heel raak: dat je gedwongen wordt om creatief door te denken bij recykleerprojecten. Precies de reden waarom ik het zo tof vind! Ik denk dat Thijs enorm gaat genieten van zijn broek, ze ziet er erg comfortabel uit.

  6. Ricky 22 november 2013 bij 09:47 #

    Mooi! En volgens mij ook heerlijk warm…

  7. Mij 22 november 2013 bij 10:56 #

    Wat een goed idee van de locksteek aan de buitenkant! Die ga ik onthouden. Groetjes, Mij

  8. s.sews 22 november 2013 bij 12:50 #

    Deze uitdaging leverde een prachtproject op. En zo leren we weren allen wat bij:’ de gelockte naden aan de buitenkant vaststikken’ = te onthouden = pintererst 😉
    Bedankt, An!

  9. youpvanhethek 22 november 2013 bij 12:57 #

    Super hip!

  10. Susan 22 november 2013 bij 19:31 #

    Wow wat heb je er een geweldig mooie broek van gemaakt. En die rood accenten, love it! Daar zal hij vast veel plezier aan gaan hebben.

    By the way die vorige blogpost met die foto’s en die teksten erin zijn superrr!

    Warme groetjes van Susan

  11. mamasha 23 november 2013 bij 20:31 #

    Volgens mij start hier een nieuw trend jong. Heel leuke versie!

  12. Riet 23 november 2013 bij 22:29 #

    Zo’n tof idee, die platgestikte overlocknaad!

  13. Sarah 24 november 2013 bij 20:29 #

    Een jacob in tricot had ik nog niet gezien. De uwe (of die van Thijs) is supertof!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Gordijn wordt tas | Paspelpoezen - 19 november 2014

    […] als de vorige jaren, vroeg Mieke me om mee te doen met de recykleer-14-daagse. En ook deze keer zei ik […]

Plaats een reactie