Hemdje met rits: een handleiding

30 apr

Vorig jaar maakte ik voor het eerst een hemdje met een ritssluiting in plaats van knopen. Met het konijntjeshemd deed ik dat nog eens over. Het blijft een topper hier in huis. Een beetje casual en vooral lekker gemakkelijk.
Ik kreeg al meerdere keren de vraag om een handleiding te maken voor zo’n hemdje. Ergens in januari gaf ik een workshop ‘Theo’ van Zonen 09 bij Madeline de Stoffenmadam. Ik maakte toen een handleiding voor wie een hemdje met rits wilde.
En nu is die uitleg er ook voor jullie, lieve bloglezers!

Mijn handleiding is gebaseerd op het hemdjespatroon van Zonen 09. U kan dit uiteraard ook toepassen op een ander patroon. Al raad ik dat af, want geef toe: Theo is een topper! (knipoog)

IMG_9375
1) Knip alle patroondelen zoals aangegeven in de handleiding van Zonen09, behalve:
– het voorpandbeleg hoef je niet te knippen.
– onderaan de (korte) mouwen knip je geen 2cm, maar 1cm naadwaarde, indien je deze wilt afwerken met boordstof.

2) Maak het hemdje tot en met stap 20. Stap 11, 12 en 17 worden overgeslagen omdat we geen voorpandbeleg gebruiken. Je voert de volgende stappen dus uit alvorens de kraag aan het hemd te naaien.

3) Werk na stap 20 de voorste randen van de voorpanden af met de overlock of een zigzagsteek (middenvoor). Strijk deze randen aan beide kanten 1 cm naar binnen, slechte kanten op elkaar.

IMG_8029

4) Speld de rechterritsband aan het rechtervoorpand. De stopper komt bovenaan 1 cm (naadwaarde) onder de rand. Stik de ritsband vast, smal op de rand. Gebruik hiervoor een ritsvoetje.

IMG_8037

IMG_8041

5) Doe hetzelfde met de linkerritsband aan het linkervoorpand. Let erop dat deze stopper ook 1cm onder de bovenrand komt, zodat de rits aan beide kanten op gelijke hoogte zit. Tijdens het naaien van deze band, verschuif je de trekker van de rits zodat die niet in de weg komt te zitten.

IMG_8043

6) Knip de uitstekende einden van de rits bovenaan bij zodat die gelijk komen met de rand van de panden.

IMG_8044

7) Bevestig de kraag zoals de handleiding voorschrijft vanaf stap 21. De ritsuiteinden zitten bovenaan mee in de staander van de kraag vervat.

IMG_8046

8) Zet de mouwen aan de panden volgens de handleiding stap 23. Om de mouwen af te werken met boordstof, versmal ik deze licht aan de uiteinden. Zo voorkom je pofmouwen. Ik voer deze aanpassing pas uit nadat de mouwen gesloten werden om de juiste breedte goed te kunnen inschatten. De overtollige stof wordt weggeknipt en de rand wordt terug afgewerkt met de overlock of met een zigzagsteek.

IMG_8048

9) Stik de zijnaden volgens stap 26 uit de handleiding.

10) Zoom de onderkant van het hemdje om.

11) Knip 2 rechthoeken uit je stof voor de sluitranden voor en achter de rits. Om de lengte van je rechthoek te bepalen, meet je van onder de staander van de kraag, langs je rits tot de onderrand. Tel hier nog 2 cm naadwaarde bij!

IMG_8050

Als breedte neem ik 8cm (maat 122/128), voor een kleiner maatje kan je dit naar believen versmallen. Maar maak het niet te smal, want dat wordt prutswerk.

12) Plooi de rechthoek in de lengte dubbel, goede kanten op elkaar en naai de korte kanten toe op 1cm van de rand. Knip de hoekjes bij, keer en strijk.

IMG_8052

IMG_8053

13) Werk de open rand af met de overlock of met een zigzagsteek.

IMG_8054-001

14) Speld één van de twee stroken achter de rechterritsband. De overlockte rand komt gelijk met de ritsband.

IMG_8055

IMG_8056-001

15) Stik op de goede kant aan elkaar. Naai hiervoor over het stiksel waarmee je in stap 4 de rits naaide.

IMG_8057

16) Onderaan naai je gewoon door onder de rits tot aan de onderrand. Zo zit de strook volledig vast.

IMG_8059

IMG_8060-001

17) Strijk van de andere band de overlockte rand om (ongeveer een halve cm).

IMG_8061-001

18) Speld deze strook naast de linkerritsband. De overlockte rand bevindt zich aan de kant van de rits en de goede kanten van de stoffen liggen op elkaar.

IMG_8063-001

19) Naai deze band nu vast door een stiksel te geven in de plooi die je in stap 17 streek. Je naait net naast de overlockte rand.

IMG_8065

20) Plooi de vastgenaaide strook nu over de rits in zijn uiteindelijke positie. Je geeft nu een stiksel op de omgeplooide rand, ongeveer een halve cm van de naad (het stiksel van stap 19). Hierdoor komt de overlockte rand vast te zitten in het stiksel en is hij niet meer te zien. Naai ineens door en geef een sierstiksel rondom heel de strook die de rits bedekt.

IMG_8071

21) Als je de mouwen wilt afwerken met boordstof, gebruik je daarvoor dezelfde techniek als wanneer je een t-shirt of sweater maakt.

En klaar!

IMG_6967

Moeilijk is het niet, maar misschien worden sommige stappen pas duidelijk tijdens het naaien. Tips om deze handleiding te verbeteren, zijn uiteraard welkom.
En maak je een hemdje met deze handleiding, dan graag even linken naar onze blog. Laat in een reactie of via onze Facebookpagina gerust weten waar we al dat moois kunnen bewonderen!

Zagen jullie trouwens dat er een tabblad bijgekomen is boven de hoofding van onze blog? Onder ‘tutorials’ vinden jullie vanaf nu alle handleidingen bij elkaar. Binnenkort voegt Joke er nog een hele leuke aan toe!

Veel plezier met de handleiding. Ik ben benieuwd naar jullie hemdjes!

27 Reacties to “Hemdje met rits: een handleiding”

  1. liesellove 30 april 2015 bij 07:02 #

    oh wat een heerlijke aanvulling op de Theo, ik heb hem alvast gepind voor als zoon op komst ooit groot genoeg is 😉

  2. Liselot Vallaeys (Made by Lot) 30 april 2015 bij 07:30 #

    Dankjewel! Dit ga ik zeker ook eens doen.

  3. Juffrouw Kersjes 30 april 2015 bij 07:35 #

    Er komen een paar verlengde weekends aan… Ik weet weeral wat te doen! Merci, An om te delen!!

  4. Jozefien 30 april 2015 bij 08:26 #

    Heil!! Oh, wat heerlijk, dank je wel, deze zal ik zeker ooit gebruiken!

  5. Mister and Misses V (Sofie) 30 april 2015 bij 08:34 #

    Woehoew! Geweldig! Bedankt 🙂

  6. jochapeau 30 april 2015 bij 08:52 #

    Oo An ! Dikke dikke merci ! Deze handleiding ga ik zeker nog gebruiken in de toekomst ! Ik wist al dat ik de korte sluitranden vergeten was eerst dicht te naaien (en zo achteraf 1 cm naar binnen plooien en doorstikken geeft geen mooie afwerking), maar de sluitboorden pas achteraf erop bevestigen lijkt mij ook iets simpelder dan dat allemaal in één beweging te willen doen …

  7. An @ nononsonsmoms 30 april 2015 bij 09:03 #

    Oh, dit ga ik zo hard gebruiken. Heel erg merci om dit met ons te delen!! Top!!!

  8. Nicky Heyvaert 30 april 2015 bij 09:10 #

    Oh super! Ik was oa vragende partij voor deze tutorial. Ik vind je hemdjes mét rits geweldig. Dikke merci

  9. Sandra Van Den Broeck 30 april 2015 bij 10:29 #

    jij bent bangelijke, dit wilde ik al altijd maken, hartelijk dank

  10. soft cactus 30 april 2015 bij 10:49 #

    Bedankt voor de handleiding! Dat ga ik zeker eens proberen! Weeral een prachtig hemdje ook!

  11. Saskia Vandenbroeck 30 april 2015 bij 11:23 #

    Dit ga ik zeker toepassen op 1 van de hemdjes die ik voor onze zoon wil maken! Bedankt!!

  12. Lotte 30 april 2015 bij 13:25 #

    Wat een leuk alternatief! Heb ‘m gepind, merci!

  13. Fruits de Mère 30 april 2015 bij 15:32 #

    Woohoo, dit wordt een hit! Binnenkort overal ritshemdjes :-))

  14. boomie 30 april 2015 bij 20:00 #

    Ik pin!

  15. CreativEls 1 mei 2015 bij 06:54 #

    Bedankt voor deze zeer goede uitleg ! Ik pin hem ook. Met een tienerzoon in huis is deze versie heel cool bevonden.

  16. luckymieke.blogspot.be 1 mei 2015 bij 18:53 #

    Oooh, keihard bedankt! Hoe meer variatie in de zelfmaakjongenskledij, hoe beter 🙂

  17. Madeline 1 mei 2015 bij 22:27 #

    Daar ga ik deze maand toch ook eens werk van maken! 🙂 Bedankt lieve An! 🙂

  18. eva maria 2 mei 2015 bij 18:46 #

    Dankjewel, An!

  19. mina dotter 2 mei 2015 bij 18:55 #

    Knap gevonden!

  20. luckymieke.blogspot.be 14 mei 2015 bij 18:43 #

    Tutorial getest en goedgekeurd 🙂 http://luckymieke.blogspot.be/2015/05/flamingohemd-met-rits.html

    • An 14 mei 2015 bij 19:32 #

      Heel mooi! En knap met die doorlopende print! (An)

Trackbacks/Pingbacks

  1. Prism Pine Theo | Paspelpoezen - 21 mei 2015

    […] werd nog eens bovengehaald, en daarbij ook de oh zo fijne tutorial die An onlangs schreef. Want een Theo met rits, dat had ik nog niet eerder gemaakt. En laat Tuur nu […]

  2. KCW: Palm Tree Theo | nononsonsmoms - 22 juni 2015

    […] ik toch af en toe de lat wat hoger wil leggen, besloot ik om een Theo met rits te maken. De handleiding van Paspelpoes An kwam daarbij zéér goed van pas. […]

  3. Zebra all the way met Bambiblauw | - P'titsmonstres - - 29 juli 2015

    […] Hij kreeg een Theo van Zonen09 -hoe kan het ook anders-, maar met rits deze keer, volgens deze handleiding. Een aanrader trouwens! Ik gebruikte mosterdgele boordstof aan de mouwen en voor de bovenkant van […]

  4. Als een vis in proper water | nononsonsmoms - 28 mei 2016

    […] het katoentje gaf.  Ideaal voor mijn pittige zoon.  De mouwen werkte ik af met boordstof, volgens haar werkwijze.  Zo krijgt het een wat sportievere […]

  5. KCW: Palm Tree Theo - Nononsonsmoms - 13 augustus 2016

    […] ik toch af en toe de lat wat hoger wil leggen, besloot ik om een Theo met rits te maken. De handleiding van Paspelpoes An kwam daarbij zéér goed van pas. […]

  6. Eerste communie: de broer van... - Nononsonsmoms - 11 mei 2017

    […] ↑↓ maat 122 small voor mijn 6,5 jarige↑↓ aangepaste paspelzak ↑↓ mouwboordjes in boordstof volgens deze tutorial […]

Plaats een reactie