Walvishemd

9 apr

Niet origineel. Of mooier: ‘Great minds think alike’.
Tussen de tijd dat ik dit hemdje maakte en blog, zag ik al minstens twee maal ongeveer hetzelfde hemd voorbijkomen, in blogland of op facebook. Het moet zijn dat de stof er gewoon voor gemaakt is.

IMG_8808-001

De walvisstof is er één van Baba Babywear en werd verkocht bij MonDepot.
Het leuke is dat elk hemd dat ik zag, toch dat tikkeltje anders is. Al hebben we duidelijk dezelfde voorkeur voor de knoopjes!
Ik gebruikte nog maar eens het Theo-patroon van Zonen09. Met voorsprong mijn favoriete hemdjespatroon. En dus ook geschikt voor een hemdje in tricot. Ik nam de gewone maat, maar ging wel voor de smalle versie. Een hemdje in tricot moet een beetje aansluiten.
Verder koos ik voor de gewone kraag en maakte die in punta di roma, in dezelfde kleur blauw als de walvissen.
Op de rug naaide ik de plooi volledig dicht, een ideetje dat ik zag bij een gekocht hemdje van Lily Balou.

IMG_8802

Aan de schouders paste ik het patroon aan door de naad meer vooraan te laten vallen. Met een rode paspel ertussen, geeft dat een leuk effect op het voorpand.

IMG_8811

De mouwen werden afgewerkt met dezelfde punta di roma en als sluiting koos ik voor rode kamsnaps.

IMG_8805

Klaas is fan en ik ook! Er volgen nog hemdjes in tricot, dat staat vast!

Stof: Baba Babywear, Mon Depot
Patroon: Theo, Zonen09

27 Reacties to “Walvishemd”

  1. jochapeau 9 april 2015 bij 10:26 #

    Zalig he ! Hier liggen er ook al tricootjes uit dezelfde reeks te wachten op een hemdje … ook al vroeg ik me ook al af of “de mijne” niet al te oud zijn daarvoor 😉

  2. Khadetjes 9 april 2015 bij 10:35 #

    Hier liggen de haaien te wachten op datzelfde patroon :). Ik zat met een aantal vragen, maar zie… alles beantwoord en nog een hoop tips erbij! O… ik ben fan van dit hemdje, maar dat had je al door zeker?

  3. inspinration 9 april 2015 bij 10:59 #

    Heel mooi hemdje en wat een leuk idee om de schoudernaad te verleggen!

  4. MultiVroon 9 april 2015 bij 11:18 #

    Mooie details!

  5. gerhildemaakt 9 april 2015 bij 11:31 #

    Het is een schoontje, maar niet uit als er look-a-likes zijn, he.

  6. Sylvia @ lilyenwoody 9 april 2015 bij 12:43 #

    De walvisstof is er inderdaad voor gemaakt 🙂 Fan van alle leuke details, die elk walvishemd toch uniek maken!

  7. nele 9 april 2015 bij 13:46 #

    Oh An weer zo een mooike! Hier liggen de bootjes te wacht 🙂 Heb je het achterpand dan een beetje verlegd zodat de schouders naar voren komen?

  8. eva maria 9 april 2015 bij 13:48 #

    Oh, zo tof weeral, An! Op en top zomers 💙

  9. Marloes 9 april 2015 bij 18:26 #

    Goed om te weten dat het ook lukt met tricot!

  10. Fruits de Mère 9 april 2015 bij 19:33 #

    Origineel of niet; supermooi die tricothemdjes en deze dus ook!
    Die vastgezette plooi op de rug ga ik onthouden; tof accentje 🙂

  11. Nicky Heyvaert 9 april 2015 bij 22:27 #

    Nog zo’n leuk hemdje, daar kan je toch alleen maar blij van worden! Hoe geniaal om die plooi vast te stikken :-), ik onthoud deze ook zeker!

  12. Ann 10 april 2015 bij 07:12 #

    mooie kleine aanpassingen die het helemaal afmaken!

  13. Hilde 10 april 2015 bij 07:32 #

    Heel mooi! Ik heb hier nog de bootjes liggen voor een gelijkaardig project, en ondertussen ook al in zoveelvoud zien passeren, maar het blijven toppertjes hé!

  14. oon 10 april 2015 bij 07:43 #

    Haha, An! Hier liggen de haaien te wachten op een hemd voor de grote jongen en de walvissen voor de kleine jongen. Niet origineel, maar dat hoeft ook niet. Het is prachtig!

  15. barbara 10 april 2015 bij 08:27 #

    hihi mooiiii je hebt het gedaan hemd in tricot !!ik moet er nog een theo van maken voor de oudsten, othon heeft het ook in een hemd maar geen theo, ik heb de stof wel vervloekt…blijkbaar ben ik de enige die moeite had met die tricot of ik was gewoon “moe”
    :))

  16. Fien 10 april 2015 bij 11:59 #

    wauw! Ik ben hier ook dan van de Theo in tricot. Net een mooi tricootje binnen gekregen . Zal ook een Theo worden maar dan kijk ik nog naar een effen want wil ook wel eens proberen de mouwtjes zo af te werken.

  17. luckymieke.blogspot.be 11 april 2015 bij 10:25 #

    Ik heb ook een hele reeks klaarliggen, ze moesten maar zo schoon niet zijn, die stofjes 😉 Tof hemdje 🙂

  18. Annelies (Miss traaitoenaai) 12 april 2015 bij 17:24 #

    Hoeveel walvisjes we al voorbij zagen komen, stuk voor stuk zijn het unieke creaties, net zoals die van jou nu! Heeeel mooi!

  19. Marie-Paule @So Popo Sew 12 april 2015 bij 22:59 #

    Het moest dan ook maar niet zo een schoon jongensstofje zijn, he. Jammer dat mijne 12jarige daar niet meer in wil gezien worden…

  20. Zonen 09 14 april 2015 bij 10:36 #

    Bjoetifoel :-). En fijn dat het je lievelingshemdpatroon is!

  21. Coucou castor 28 april 2015 bij 05:08 #

    Dit is echt blijven hangen, zo schoon! Hoe valt de stof mee, stevig? Schijnt het door?

    • An 28 april 2015 bij 06:32 #

      Stevig, echt heel mooie kwaliteit! Schijnt niet door.

  22. Evi 23 maart 2017 bij 14:50 #

    Mag ik even vragen hoe je die rugplooi dan juist deed.

    Mvg
    Evi

    • An 15 april 2017 bij 10:06 #

      Dag Evi, je maakt de plooi op dezelfde breedte als voorgeschreven, maar normaal gezien springt je plooi naar binnen. Hier laat je ze naar buiten springen. En i.p.v. maar 2 of 3 cm naar beneden te naaien, naai je de volledige lengte van het rugpand naar beneden. Je plooit dus je rugpand met de slechte kanten op elkaar dubbel en naait op 2 cm van middenachter over de volledige lengte, evenwijdig met middenachter. Je krijgt dan een soort tunnel aan de buitenkant van je rug. Deze strijk je plat zodat hij even breed valt, links en rechts van middenachter. Dan naai je smal op de rand door aan beide kanten om de tunnel tot een platte strook te maak die bovenop je rugpand ligt. Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is? An x

Trackbacks/Pingbacks

  1. Cactussen | Paspelpoezen - 21 april 2015

    […] ‘Halsoverkopjes’ te blinken in de kast. Verder leken ze niet te geraken. Tot ik het walvishemd voor Klaas maakte. Tricothemdjes! Daar zijn de stoffen van Halsoverkop perfect […]

  2. Tricot hemdje naaien - 21 april 2015

    […] An bekeek de opties en kwam uit bij de Small versie van het theo hemdje! Schot in de roos! Zowel de versie die An maakte als de hemdjes die er die avond vanonder de machines rolden konden zo uit een duur […]

Plaats een reactie